います、です、

Moji
こんにちは もじさんです、

As I study 日本語、 I realize there are important "suffixes" (endings)
attached to words that help give it more meaning. Two that I see is "います”
 and ”です”, what are the rules to when these words are used? What do they mean? and are there anymore suffixes (end word attachments) I should know about?

ありがとう、

もじさん

Re: います、です、

japaneselearninghub
Administrator
<日本語訳 translation into Japanese>

Mojiさん: 日本語を勉強していて語尾に添える言葉の大切さに気付きました。今 僕が知っているのは「〜(て)います」と「〜です」です。

質問1:これら二つを語尾に添える時の決まりは何ですか?

質問2:この二つの表現はそれぞれどんな意味がありますか?

質問3:この二つ以外に覚えておいた方がいい表現がありますか?